Aqidah Dalam Islam
Aqidah Tauhid merupakan pokok diinul Islam, dimana tugas utama semua Nabi dan Rasul adalah menyampaikan Aqidah Tauhid, menegakkannya, serta mendidik umat di atas fondasi ini. Umat yang kuat aqidahnya akan terbebas dari semua perbudakan dan belenggu keyakinan yang menghalangi kemajuan berfikir dan produktifitas amal sholeh. Aqidah kuat yang menghunjam di hati akan melahirkan buah cinta, takut dan harapan serta ketundukan yang tinggi terhadap Allah, dan ikatan hati yang kuat sesama kaum mukminin, serta semangat beramal sholeh.
Aqidah Islam aqidah merupakan aqidah yang sederhana, mudah dicerna oleh akal dan diterima oleh hati, tetapi harus disampaikan sesuai metodologi Qur’ani, yang berbicara dengan hati dan akal serta perasaan, jauh dari perdebatan falsafat yang banyak mengeringkan hati.
Aqidah kepada “Allah” bagi tiap mukmin dalam Islam terbentuk daripada unsur-unsur yaitu :
- Beri’tiqad dengan kewujudan Allah Yang Wajib bagi zatNya, yang tidak mengambil daripada lainnya. Allah SWT, bersifat kesempurnaan (Al-Kamal), yang semuanya itu kita ambil kesimpulan atau natijah daripada menyaksikan alam semesta ini.
- Menafikan sifat-sifat keserupaan (Al-Musyabahah) dan sifat kekurangan daripada Tuhan Pencipta (Al-Khaliq). Maka sifat berjisim itu ternafi daripada Allah kerana benda itu berubah-ubah, sedang Al-Khaliq jauh sekali daripada sifat-sifat berubah; dan sifat berbilang-bilang juga ternafi daripadaNya, kerana sifat berbilang itu bersusun, sedang Tuhan pasti Esa. Sementara sifat kebapakan (menjadi bapak) dan keanakan (ada anak), kedua-duanya jauh daripada sifatNya kerana kedua-dua sifat itu berbahagi-bahagi dan berpisah-pisah, sedangkan Al-Khaliq tidak berjuzu’-juzu’ dan begitulah seterusnya. Al-Quranul-Karim mengakui hal ini dengan jelas dan membahas dengan cara logik yang halus dan hujjah yang memuaskan.
- Aqidah Islamiah sama sekali tidak menyentuh tentang hakikat dan keadaan zat dan sifat-sifat Allah SWT, tetapi sebaliknya dengan cara yang hati-hati dan halus menetapkan segi perbezaan dengan ertikata yang sebenar-benarnya antara keadaan zat Tuhan dan sifatNya dengan keadaan makhluk-makhluk dan sifat-sifat mereka.
- Aqidah Islamiah menggariskan jalan ke arah mengenal sifat-sifat Al-Khaliq dan mengetahui sifat-sifat kesempurnaan keTuhanan, keistimewaan-keistimewaan dan kesan-kesannya. Untuk sampai kepada yang demikian itu mestilah dengan merenung dan memerhati alam jagat ini dengan pandangan yang betul dan membebaskan akal fikiran dari kepercayaan-kepercayaan nenek moyang, hawa nafsu dan tujuan tertentu sehingga mendapat hukum yang betul dan tepat. Al-Quran sentiasa mengajak untuk memerhatikan kejadian alam dan meneliti keadaan makhluk-makhluk Allah SWT. Al-Quran juga telah mengangkat dan menyanjung tinggi nilai akal dan meninggikan darjat akal sehingga menyebut akan “akal” lebih daripada empat puluh tempat, disertai dengan sanjungan dan pujian. Di samping itu Al-Quran juga mengajak untuk bersungguh-sungguh untuk mencapai hakikat benda-benda dan menyingkap rahsia alam yang terselindung dan tersirat di sebalik alam nyata ini.
- Aqidah Islamiah menguatkan hubungan antara perasaan hati manusia dengan Al-Khallq , sehingga dengan demikian itu manusia akan sampai kepada suatu jenis ma’rifat rohaniah yang paling manis dan yang paling tinggi daripada jenis-jenis ma’rifat semuanya. Hal ini kerana perasaan hati manusia adalah lebih mampu untuk menyingkap rahasia-rahasia alam yang terselindung selain daripada benda-benda yang dapat difikirkan secara terbatas, yang hanya dapat dijangka oleh perasaan pancaindera. Oleh sebab itulah Islam sering mengutarakan arahannya kepada perasaan hati manusia dan membangkitkan kekuatan batin yang tersembunyi di dalam jiwa manusia supaya memuncak tinggi sampai ke Hadrat Ilahi dan menikmati kelazatan Ma’rifatullah Tabaraka wa Ta’ala,
- Aqidah Islamiah menuntut orang-orang Mu’min supaya menghayati unsur-unsur aqidah ini atau dimanifestasikan dalam tuturkata dan segala perbuatan mereka. Seseorang mu’min itu bila telah beritiqad bahawa Tuhan yang menjadikannya itu bersifat Maha Kuasa, maka sebagai natijah secara praktik dan akidah ini hendaklah ia bertawakkal sepenuhnya kepada Allah menumpukan segala harapan kepadaNya; dan apabila ia beritiqad bahawa Allah itu Maha mengetahui, tentulah ía sentiasa berhati-hati terhadapNya dan sentiasa diliputi rasa takut kepada Allah untuk melakukan sebarang maksiat; dan apabila ia beri’tiqad bahawa Allah itu Esa, tentulah ia tidak memohon selain daripadaNya dan tidak meminta kepada yang lain daripada Allah, dan tidak pula menghadap atau menghalakan mukanya melainkan kepada Allah, dan begitulah seterunya.
Link Download :
Aqidah Bagi Tiap Mukmin.pdf
Allah Dalam Aqidah Islamiah.pdf
Tidak ada komentar:
Posting Komentar